Kalifornijski Krajowy Instytut Gry przedstawia siedem schematów gry:
Zabawa losu, która tworzy więź między noworodkiem a matką.
Zabawa ciałem, w której niemowlę bada sposoby działania jego ciała i interakcji ze światem, takie jak zabawne dźwięki czy odkrywanie tego, co dzieje się w czasie upadku.

Imprezy dla dzieci do 3 lat

Zabawa obiektowa, na przykład zabawa zabawkami, gubienie garnków i patelni, manipulowanie rzeczami fizycznymi w sposób, który wykorzystuje ciekawość.
Zabawa towarzyska, zabawa angażująca inne osoby w działania takie jak bębnowanie, tworzenie twarzy, budowanie więzi z innym dzieckiem lub grupą dzieci.
Sztuka wyobrażeniowa lub udająca, w której dziecko wymyśla scenariusze z wyobraźni i występuje w nich jako forma zabawy, na przykład w formie gry księżniczki lub pirackiej. Natomiast o piniacie urodzinowej poczytasz tu: piniata urodzinowa.

organizowanie urodzinImprezy dla dzieci do lat 7

Zabawa opowiadania, gra nauki i języka, która rozwija intelekt, np. rodzic czytający dziecku głośno, czy dziecko opowiadające historię własnymi słowami.
Twórcza zabawa, w którą gra się wyobraźnią, by przekroczyć to, co znane jest w obecnym stanie, by stworzyć wyższy stan. Na przykład, osoba może eksperymentować w poszukiwaniu nowego sposobu wykorzystania instrumentu muzycznego, przenosząc w ten sposób tę formę muzyki na wyższy poziom; lub, jak wiadomo było Einstein, osoba może zastanawiać się nad rzeczami, które nie są jeszcze znane i bawić się z niepotwierdzonymi pomysłami jako pomost do odkrycia nowej wiedzy.
W odróżnieniu od zabawy zainicjowanej przez siebie, terapia zabaw jest stosowana jako kliniczna aplikacja zabawy, której celem jest leczenie dzieci cierpiących na urazy, problemy emocjonalne i inne problemy.

Imprezy dla dzieci – starsi

U małych dzieci zabawa często wiąże się z rozwojem poznawczym i socjalizacją. Zabawa promująca naukę i rekreację często obejmuje zabawki, rekwizyty, narzędzia i inne zabawy. Gra może polegać na zabawie, udawaniu lub wyimaginowanym działaniu w pojedynkę lub z innym. Niektóre formy zabawy polegają na próbach lub próbach późniejszych wydarzeń życiowych, takich jak „zabawa w walki”, udawanie spotkań towarzyskich (np. imprezy z lalkami) czy flirtowanie. Nowoczesne odkrycia w naukach neurobiologicznych sugerują, że gra promuje elastyczność umysłu, w tym praktyki adaptacyjne, takie jak odkrywanie wielu sposobów osiągnięcia pożądanego rezultatu lub twórcze sposoby poprawy lub reorganizacji danej sytuacji (Millar, 1967; Shonkoff & Phillips, 2000).

W miarę jak dzieci starzeją się, angażują się w gry planszowe, gry wideo i gry komputerowe i w tym kontekście słowo rozgrywka jest używane do opisania koncepcji i teorii gry oraz jej związku z zasadami i projektowaniem gier. W swojej książce Zasady gry, badaczki Katie Salen i Eric Zimmerman opisują 18 schematów gier, używając ich do zdefiniowania formalnie dla behawiorystów takich schematów jak „gra”,”interakcja” i „design”. Podobnie, w swojej książce Half-Real: Video Games between Real Rules and Fictional Worlds, badacz gry i teoretyk Jesper Juul bada związek między prawdziwymi zasadami a nierealnymi scenariuszami w grze, takimi jak wygrywanie lub przegrywanie gry w realnym świecie, kiedy gra się z prawdziwymi przyjaciółmi, ale czyni to poprzez zabijanie smoka w świecie fantazji zaprezentowanym we wspólnej grze wideo.